Wednesday, August 8, 2007

کمدی الهی ایرانی





در حدود هزار سال پیش از " کمدی الهی" ، شرح سفر یک آدم زنده بدنیای ارواح در "ارداویراف نامه" که از آثار معروف زرتشتی است آمده
ترجمه ی ارداویراف نامه قبلا توسط مرحوم رشید یاسمی منتشر شده است
قسمتهایی از آن را بعنوان نمونه می آورم
...دیدم روان مردی را که سرنگون داشتند و پنجاه دیو با مار چیپاک (افعی) پیش و پس تازیانه همی زدند
پرسیدم... که این تن چه کرد که روانش اینگونه بادافره برد؟
گفتند که این روان آن بدکیش مرد است که در گیتی بد پادشاهی کرد و بمردم انامرز (بی گذشت) بود و بادافره بهمان آئین کرد
...
پس سروش اهرو و آذرایزد دست من فراگرفتند و به برچکاتی وایتی زیر پل چینود آوردند و اندر زمین دوزخ را نمودند . اهرمن و دیوان و دروغان و دیگر بسیار روان بدکیشان آنجا گریه و فریاد چنان برمیآوردند که من بآن گمان بردم که هفت کشور زمین لرزانند . من که آن بانگ و گریه شنیدم ترسیدم . به سروش اهرو و آذرایزد گفتم و خواهش کردم که مرا به آنجا مبرید و باز برید . پس سروش اهرو و آدرایزد بمن گفتند که مترس ، چه ترا هرگز از آنجا بیم نبود
...
...دیدم روان بدکیشان کشان بادافره گونه گونه ، چون سقوط برف و سرمای سخت و گرمای آتش تیز سوزان و بدبویی و سنگ و خاکستر و تگرگ و باران و بسیار بدی بآن
پرسیدم که این تنان چه گناه کردند که روانان آنگونه گران بادافره برند؟
گفتند که بگیتی گناه بسیار کردند و ناراست گفتند و گواهی دروغ دادند و بسبب شهوترانی و آزوری و خست و بیشرمی و خشم و حسد ، مردم بیگناه را بکشتند و بفریفتند
***
طرح ها از
Gustav Dore (1833-1883)

 
300 the movie