Sunday, February 18, 2007

ارشاد ، بازتاب ، برشت وسفر های دور و دراز من

الپر محترم مطلبی دارد در باره ممنوع شدن سایت بازتاب
در همین رابطه می خواستم ضمن اعلام حمایت از الپر و اعتراض به ارشاد ، با توجه به روال بازتاب در عدم حمایت از فیلتر شدگان شعری از برتولت برشت راهم بیاورم
اول به سراغ یهودی‌ها رفتند
من یهودی نبودم ، اعتراضی نکردم
پس از آن
...
سرانجام به سراغ من آمدند
هر چه فریاد زدم کسی نمانده بود که اعتراضی کند
***
حافظه یاری نکرد . نتوانستم کل شعر را بخاطر آورم
به کتاب های برشت هم دسترسی نداشتم
چه راهی می ماند؟ بله ، جستجو در اینترنت برای کتاب های برشت
ابتدا اینجا ، اما در کتاب هایی که توانستم پیدا کنم آن شعر نبود چند جای دیگر هم رفتم ... اما بی حاصل
بنظرم می امد که شعر باید در کتاب "من ، برتولت برشت" باشد
برای دسترسی به این کتاب حتی دریکی ازگروه های یاهو هم عضو شدم ، اما نشد
بسراغ اطلاعات غیر فارسی در باره برشت هم رفتم اما ...باز بدون نتیجه
خلاصه کنم
بخشی از شعر را نوشتم و گوگل کردم
در چند جا پیدایش کردم بالاخره
مثلا اینجا و اینجا و اینجا
این هم شعر برشت
اول به سراغ یهودی‌ها رفتند
من یهودی نبودم ، اعتراضی نکردم
پس از آن به لهستانی‌ها حمله بردند
من لهستانی نبودم و اعتراضی نکردم
آن‌گاه به لیبرال‌ها فشار آوردند
من لیبرال نبودم ، اعتراض نکردم
سپس نوبت به کمونیست‌ها رسید
کمونیست نبودم ، بنابراین اعتراضی نکردم
سرانجام به سراغ من آمدند
هر چه فریاد زدم کسی نمانده بود که اعتراضی کند
***
متن شعر در جاهای مختلف یکسان نبود پس چند جای دیگر هم گشتم
اما... نکته جالبی در اینجا و اینجا پیدا کردم
شعر ممکن است اصلا سروده برشت نباشد
انگیزه ی مجددی برای جست و جو پیدا شد
در متن های غیر فارسی هم مثل این گشتم تا بالاخره بنظرم اینجا جواب نهایی را داد
شعر سروده آقای مارتین نیمولراست آن هم به چند روایت
که مشهور ترینش این است
First they came for the Jews
and I did not speak out
because I was not a Jew.
Then they came for the Communists
and I did not speak out
because I was not a Communist.
Then they came for the trade unionists
and I did not speak out
because I was not a trade unionist.
Then they came for me
and there was no one left
to speak out for me
جالب اینجاست که ظاهرا خود آقای نیمولر هم به تناسب اوضاع و احوال چند بار در شعرش دست برده است و یک ترجمه ی خوبش را هم می توانید در اینجا ببینید
***
می گویند عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد ، حالا حکایت ماست
کارناپسند ارشاد در ممنوع کردن سایت بازتاب - بازتابی که بقول شب نیوز در طول فعالیت خود هیچگاه توقیف مطبوعات و فیلتر شدن دیگر سایت ها را محکوم نکرده، و خود را تافته جدا بافته می دانسته است - و ضف حافظه من در یادآوری متن کامل شعر برشت حداقل برای خودم منجر به نتیجه ی جالبی شد
کشف جناب آقای نیمولر

 
300 the movie